woensdag 17 juni 2020

Nog meer brieven

Hallo Ab,

Nou ik heb vannacht heerlijk liggen dromen van Bastiaan en Leendert en molens en zo. 

Het is duidelijk dat ik meer over Bastiaan te weten moet komen. Ik dacht eerst dat Leendert uitgekozen was omdat zijn vader of grootvader schepen was geweest, maar dat was zijn betovergrootvader en die was al lang dood. 
Ik heb gisteren geprobeerd om digitaal in notariële akten en rechtspraak archieven te komen, maar bij het Archief in Dordrecht gaat dit maar tot +/- 1810. Bovendien moet je precies weten wat je aan wilt vragen om in te zien, want ze zijn óf niet in te kijken op de computer, óf zo slecht leesbaar dat je er nog niets aan hebt. De studieruimte in het Streekmuseum is tot 1 september gesloten voor publiek. Ik weet dat daar ook gegevens van het gaardersarchief op kaart gezet zijn. Misschien is het daar over een paar maanden mogelijk om er meer over te vinden. 

Ik meen me te herinneren dat er eerder een poldermolen geweest is langs de Munnikenweg. Zou het zo kunnen zijn dat Bastiaan de grond van die molen heeft gekregen/ kunnen kopen in ruil voor financiële hulp voor de bouw van de nieuwe molen? Ik verzin maar wat hoor. 

Ik ben zeer vereerd dat ik je eerste versie van je verhaal mag lezen. Dat ga ik vandaag doen.

Groeten, Petra


Hoi Petra,

Ben erg benieuwd wat je van de 1e opzet vindt. Graag ongezouten kritiek, kan alleen maar positief werken.

Vraagje: Kijk/zoek je wel eens op www.delpher.nl?  Ken je vast wel

Op die site heb ik heel veel kunnen vinden over familiezaken m.b.t. stamboomonderzoek omdat vroeger alles over iedereen in de krant kwam (zou nou niet meer denkbaar zijn met de privacywetgeving).

O.a. onderstaande advertentie opgepikt, maar betreft helaas wel een andere Leendert.

Groeten,

Ab.



Delpher kende ik niet, dus ik ben weer een halve dag aan het zoeken geweest, maar nog niets bruikbaars gevonden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Het Dienstbaren register

Ik ben heel langzaamaan het bevolkingsregister aan het doorspitten uit het regionaal archief. Ik ben nu bezig bij het bevolkingsregister van...