maandag 29 juni 2020

De grondeigenaar

Ik had een tweetal scans van een kaartje en een stukje uit een archief waarin staat dat de grondeigenaar van Windlust tussen 1811 en 1832 Hermanis of Hermanus Mulder uit Klaaswaal is. 






Waar komt dit vandaan? Waar kan ik dit opzoeken? Net als ik van plan ben om het aan Ab te vragen, spreek ik Jesse (van de molen van Puttershoek) en die zegt: O, kijk even op de beeldbank van Rijksdienst voor het cultureel erfgoed, kadastrale kaarten, Westmaas, minututplannen, dat soort dingen. 

Toen Napoleon in 1806 zijn broer Lodewijk Napoleaon koning van Nederland maakte en in 1810 Nederland uiteindelijk tot vazalstaat van Frankrijk maakte, zijn er tal van administratieve hervormingen doorgevoerd. https://www.canonvannederland.nl/nl/napoleon
Zo werd ook het hele land opgemeten en in kadastrale kaarten vastgelegd. Voor belastingen natuurlijk. Bij het kadaster.nl staat het volgende: 
 

1800-1850: van Napoleon tot 54 vestigingen

1801
Start landelijke driehoeksmeting door baron Krayenhoff als basis voor eerste topografische kaart van de toenmalige Bataafse Republiek.
1811
Keizer Napoleon besluit dat Nederland een kadaster moet krijgen. Kadastrering begint. Eerste landelijke openbare registers.
1813
Val Napoleon, kadastrering stokt.
1816
Hervatting kadastrering onder Koning Willem I.
1823
Het Topographisch Bureau van het Ministerie van Oorlog levert de ‘Choro-topographische kaart’ op, de kaart waar Krayenhoff rond 1800 aan is begonnen. Hij heeft een schaal van ‘800 Rijnlandse roeden op de duim’ (1:115.200) en is de eerste landsdekkende topografische kaart.
1832
Kadaster van start in 54 vestigingen (1 oktober 1832).
1838
Invoering burgerlijk wetboek: inschrijving overdrachts- en hypotheekakten verplicht. Nieuwe registers van in- en overschrijving onroerende goederen.

Bij beeldbank.cultureelerfgoed.nl vind ik inderdaad het Minuutplan (min08227) en Verzamelplan (min08227vk1) en de Oorspronkelijke aanwijzende tafel (oat08227). 
Ik heb alleen nog niet ontdekt hoe ik dat kan downloaden of aanvragen. 
Enfin in het register, de OAT, staan de grondeigenaren van 1811-1832 genoteerd. 

De komende week wordt een week van zoeken in de registers. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Het Dienstbaren register

Ik ben heel langzaamaan het bevolkingsregister aan het doorspitten uit het regionaal archief. Ik ben nu bezig bij het bevolkingsregister van...