woensdag 17 juni 2020

Brief ontvangen van Ab

Hoi Petra,

Wat leuk dat je er nog mee bezig bent. Altijd weer spannend of je wat kan ontdekken wat je nog niet wist.

Wij waren ook al op Leendert Kleinendorst uitgekomen, zeker omdat hij op een dag na zo oud was als op de steen wordt aangegeven.

Maarrrrrr. dat is helaas nog steeds geen bewijs. We denken  dat er Kleinendorst op de steen gestaan zou kunnen hebben, ook dat is nog steeds een beetje vaag.

De grote vraag is natuurlijk: Wat zou de reden geweest kunnen zijn dat Leendert de 1e steen heeft mogen leggen. zeker omdat hij uit een gezin van 7 kinderen komt. Zijn vader was bouwman (landbouwer) en hij is dat later ook geworden. Wat was de relatie tussen de bouwer van de molen (Dirk David van Dijk uit Piershil), de moleneigenaar of de 1e molenaar (de Koning) een dat joggie van Leendert??? Heeft zijn vader geld in de bouw van de molen gestopt, werd vroeger wel meer gedaan.

In het museum staat een oude kar met een zak met vulsel (Tarwe) er in waarop "L. Kleinendorst" staat. Wellicht is die zak vroeger van hem geweest.

Wat betreft de zoon van van der Sluis die niet helemaal normaal was het volgende:: Het verhaal gaat dat hij wegens zijn verminderde kunnen het bedrijf van zijn vader niet kon/mocht overnemen. Uit nijd zou hij de naam uit de steen hebben gehakt om er zijn eigen naam in te zetten. Aan dit laatste is hij niet toegekomen. Dit verhaal vertelde Henrie den Hartigh (van "In zoete mijmerij) "mij, en die had het verhaal weer van zijn veder.

Overigens heeft die van der Sluis nog mer gekke dingen gedaan. Kun je lezen in het verhaal over Windlust wat ik aan het schrijven ben. Bij deze stuur ik je een eerste versie met de nodige fouten en gebreken, maar daar moet je maar overheen lezen. Het is in ieder geval nog lang niet geschikt voor enige publicatie. Dus je krijgt dit in vertrouwen.

Eigenlijk moeten we het forensisch instituut naar de steen laten kijken. Heb ze al een keer gebeld, maar die komen allen als er een misdaad in het spel zou kunnen zijn. Op mijn zeggen dat de steen verminkt was en dit ook best een misdaad genoemd kan worden bleek het om persoonlijke misdaden te gaan. Wellicht komt er nog eens iemand voorbij die relaties heeft met zo'n onderzoeksbureau.

Ik zal voor zover relevant de gegevens van je in het verhaal over Windlust verwerken.

Groeten, ook aan Henk,

Ab.


Het verhaal heb ik in vertrouwen gekregen, dus nog niet hier te zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Het Dienstbaren register

Ik ben heel langzaamaan het bevolkingsregister aan het doorspitten uit het regionaal archief. Ik ben nu bezig bij het bevolkingsregister van...