woensdag 17 juni 2020

Een eerste steen

Windlust, foto van facebook
Windlust, foto van facebook
Korenmolen Windlust in Westmaas. Boven de deur zit een eenvoudige steen ingemetseld met daarop de tekst: "Den eersten steen gelegd door ........ (onleesbaar gemaakt) oud 4 jaren en 10 maanden Den 5den September 1853.

De molenaar, Ab, had me gebeld, misschien wel een jaar geleden, met de vraag of ik dat kon uitzoeken, want ze dachten dat daar Kleinendorst moest staan. En ik had tenslotte wel eens stamboomonderzoek gedaan....

Ach, toen ben ik eens naar het archief in Dordrecht geweest, wat onderzoek gedaan, wat kopieën gekregen en vervolgens de boel ergens opgeruimd.

En nu, in tijden van zelfisolatie ben ik er weer in gedoken.



De eerste stap was makkelijk: de geboorteakte van Leendert weer opzoeken. 

N° 25 Acte van Geboorte van Leendert Kleinendorst
In het jaar een duizend acht honderd acht en veertig, den zesden der maand November is voor Ons, Ambtenaar van de Burgerlijken Stand der Gemeente Westmaas en Group, verschenen: Bastiaan Kleinendorst ou zes en tweintig jaren, bouwman wonende te Westmaas, in het huis, nommer drie en veertig welke ons heeft verklaard, dat zijne huisvrouw Dirksje de Jong, zonder beroep, wonende mede aldaar, op de vierden dezer maand, November des voormiddags ten negen ure, ten zijnen huize bevallen is van een kind, van het mannelijk geslacht, aan hetwelk gegeven wordt de voornaam Leendert.
Van welke verklaring wij deze Akte hebben opgemaakt, in tegenwoordigheid van Hendrik de Jong Hendrikszoon oud zes en dertig jaren, arbeider en van Cornelis van der Hoek, oud drie en twintig jaren, tapper wonende beide in deze Gemeente, en na voorlezing door Ons, benevens den comparant en de getuigen onderteekend.
B Kleinendorst
H De Jong
C Van Der Hoek
L Rozendaal

Leendert, geboren op 4 november 1848, is op 5 september 1853 inderdaad 4 jaar en 10 maanden oud.
Maar dat had de molenaar ook al bedacht....

Wordt vervolgd...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Het Dienstbaren register

Ik ben heel langzaamaan het bevolkingsregister aan het doorspitten uit het regionaal archief. Ik ben nu bezig bij het bevolkingsregister van...